tisdag 19 maj 2009

Vågar du stå för den du är?

Ord kan tolkas på olika sätt och läser man olika dikter, sanningar, osanningar så är det alltid du som läser som tolkar på ditt sätt.
Jag brukar vara open minded men ibland så står lilla råttan på min axel och viskar vad jag tycker eller känner och då dömmer jag ut folk. Jag är inte den som inte kan ändra mig om det visar sig att jag har fel.

Jag känner personer som konstant är otrogna, dom kan inte hålla sig till en person så enkelt är det bara. Kan man då inte stå upp för den personen man är? Man lurar sig själv och sina vänner. Dom vännerna som vet vad denne person gör ser på sin vän med ett förakt bakom ryggen men säger inget rakt ut.
Helt fel tycker jag, gillar jag inte att min kompis är otrogen säger jag det. Men tycker jag att det är ok så säger jag även det.
Tjuvar, Knarkare, alkoholister, pedanter, bråkmakare alla är vi något men vågar vi stå upp för det eller är vi rädda för vad våra vänner ska tycka?
Men är dom verkligen vänner om dom inte kan ta mig för den jag är?
Gör jag något som är olagligt, hjälp mig, istället för att prata bakom ryggen på mig.

Vad vill jag säga är att, stå för den du är men det viktigaste är att ta konsekvenserna av dina handlingar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Yes, riktiga vänner ska väl säga till om dom tycker att man uppför sig skitigt eller allmänt grisigt. Sen så är det upp till vännen vad som kan tyckas är okej eller ej. Om man dock inte kan säga sanningen till sina vänner vem ska man då kunna säga det till utan att dom tar illa upp om det nu är något som sårar.
Och så slutligen ... varför gör man saker om man inte kan stå för dom senare ?
Fast jag vet inte jag ... har jag fel så är jag mer än villig att erkänna att jag hade fel ... att lära sig av misstagen är väl att först inse att man har haft fel eller ? Nej har jag fel så säger jag det oxå ... står för att jag har fel det är väl inte mer än rätt och det är ju mänskligt att fela.

/Markus, Evangelisten

P sa...

Varför kan man inte säga sanningen till sin vän? Det är väl det som är stora frågan?

Varför gör man saker som man inte kan stå för brukar oftast handla om
"vad säger omgivningen?
"mitt självförtroendet är inte så starkt som jag ger sken av"
eller något som så enkelt
"jag mår dåligt, hur ska jag bete mig?"

Detta är bara mina tankar inget annat.